Petroganda eller folkeopplysning?

Fra John D. Rockefeller til Morgendagens Helter: Et historisk perspektiv på oljenæringens PR-virksomhet fra 1914 og frem til i dag.
Julie Forchhammer fra Klimakultur jobber med å kartlegge oljenæringens bruk av PR, markedsføring og spons til å påvirke samfunnsdebatten og sikre rammevilkår og videre drift fremover. Hun vil presentere ulike eksempler fra norsk kulturliv, idrett, media og undervisningsopplegg fra barnehager til universitetsnivå.
Equinors satsing på markedsføring mot barn og unge har røtter 110 år tilbake i tid – da John D Rockefeller fikk et omdømmeproblem etter en massakre på streikende kullgruvearbeidere og hyret inn «the godfather of PR»: Ivy Lee. Han iverksatte en omdømmebygging som dannet malen for hvordan fossilindustrien jobber for å påvirke beslutningstagere, (og barn), den dag i dag, også i Norge.
Der FN anbefaler et forbud mot fossilreklame og-spons, og ledende demokrater i det amerikanske senatet ønsker en offisiell etterforskning av fossilindustriens desinformasjonsarbeide, er vi fortsatt bare i begynnelsen av debatten her hjemme. Julie vil snakke mer om hva som skjer internasjonalt rundt denne tematikken.

Denne nettsiden bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke denne siden, aksepterer du vår bruk av informasjonskapsler.  Les mer